All I want for Christmas is you... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yanne Gelissen - WaarBenJij.nu All I want for Christmas is you... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yanne Gelissen - WaarBenJij.nu

All I want for Christmas is you...

Door: Yanne

Blijf op de hoogte en volg Yanne

03 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Allereerst: Happy New Year! Ik hoop dat 2014 een geweldig jaar voor iedereen wordt vol met liefde, gezondheid, feest en gezelligheid!

Ik zelf heb een heel bijzondere Kerst gehad waar ik natuurlijk veel over ga vertellen, maar ik moet (om de boel niet te verwarrend te maken, en het lekker chronologisch te houden) beginnen waar ik vorige keer geëindigd ben; de markt voor Sisters 4 Sisters op 14 december.

Iets langer dan een maand geleden ben ik in contact gekomen met Sisters 4 Sisters, een organisatie die zich inzet voor seksueel misbruikte vrouwen. Nadat wij (Linda, Eefke, Anniek en ik) bij Eunice, kartrekker van S4S, op bezoek zijn geweest, hebben we besloten om een markt voor S4S te organiseren. Om naamsbekendheid te creëren, die vrouwen een leuke dag te geven, maar bovenal om gewoon centjes te verdienen! Met dit geld kunnen zij hun therapiesessies doorzetten en zo meer vrouwen helpen.

Zo gezegd, zo gedaan. Nou ja, het was niet zo makkelijk als het lijkt. Iets organiseren in een land waar je totaal geen connecties hebt en waar niemand zich aan de afspraken houd is behoorlijk stressvol geweest, maar het is allemaal goed gekomen. Vooral dankzij alle lieve vrienden die ons, en daarmee S4S, hebben gesteund, is het een superleuke dag geworden en hebben we ongeveer 250 Euro Winst gemaakt, waar ze hier heel veel mee kunnen doen!

Na een behoorlijk sportief weekend (Kayakken tussen pinguins, Lion’s Head beklimmen en een poging wagen om te surfen) was het dinsdag 17 December zo ver; ik mocht mijn ouders en zusjes ophalen van het vliegtuig! Een beetje zenuwachtig bleef ik de lange aankomsthal in turen met mijn geknutselde bordje, totdat ze opeens voor mijn neus stonden! Natuurlijk begon ik meteen te janken, maar ik was gelukkig niet alleen: pap en mam deden ook lekker mee. Het was ontzettend raar om ze in Zuid-Afrika te hebben en om ze te kunnen knuffelen. En een gesprek te voeren zonder dat we 5x gestoord werden door een haperende verbinding. Heerlijk!

Ik besef me dat mijn blog ontzettend lang wordt als ik alle activiteiten tot in detail ga bespreken, dus om het ons allemaal wat makkelijker te maken
volgt hier een opsomming:

* Woensdag zijn we met de touristenbus een rondje Kaapstad-omgeving gaan doen en zo konden we alles goed bekijken. We zijn uitgestapt bij de Kirstenbosch en hebben genoten van de mooie tuinen. Daarna in Houtbay, waar we een paar zeehonden op de kade hebben gezien.

* Donderdag stond Robbeneiland op de planning. Een paar dagen voor het overlijden van Mandela had ik al kaartjes gekocht en daar was ik heel blij mee, want het was daarna snel uitverkocht. De boottocht duurde wat langer dan verwacht, en het eiland viel best tegen. Natuurlijk hebben we de cel van Mandela wel gezien en er lagen allemaal bloemen in, dus dat was wel bijzonder. De boottocht terug was echt geen pretje, aangezien mijn familie het niet zo heeft op boten en we toch wel hoge golven hadden. Maar we hebben het overleefd!

* Voor vrijdag had ik Pele geregeld, die ons een tour ging geven door Township Langa. Ik ben daar al eerder geweest, en wilde dit heel graag aan ze laten zien. En het heeft een grote indruk achter gelaten geloof ik. Benthe en Auke vonden vooral de kindjes heel schattig, en mam en pap kwamen er niet over uit hoeveel armoede er was. Voor iedereen was dit toch wel een hoogtepunt van de reis, als je het een hoogtepunt mag noemen dan.

Zaterdagmorgen zijn we vroeg vertrokken, want we hadden veel kilometers voor de boeg! Na deze lange rit kwamen we aan in het Paradijs! Botlierskop; een ongelooflijk luxueus safaripark. Ik deelde een tent met Auke en Benthe, maar je mag het eigenlijk geen tent noemen. Tussen de bomen en houten vlonders lag de tent, met een superluxe bed, een losstaand bad en buitendouches. Zo hebben we kunnen douchen onder de sterrenhemel, heel bijzonder! Ook was er een zwembad met een geweldig uitzicht en het leukste van alles volgens Benthe: Golfkarretjes die ons ophaalden als we gingen dineren!

Zondagmorgen en middag hebben we een gamedrive gehad. In onze truck gingen we de natuur in om verschillende dieren te spotten. Het was echt gaaf, want ons karretje ging werkelijk alle kanten op terwijl we over de paden en riviertjes reden. We hebben onder andere giraffes, neushoorns, zebra’s, struisvogels, olifanten en leeuwen gezien. Die laatste trakteerden ons trouwens nog op een liveshow van een natuurlijk verschijnsel voor ons neus!

Maandagmorgen gingen Auke, Benthe en ik olifant rijden! Wat een ontzettend gave ervaring is dat! Zo’n reusachtig beest, maar ik was helemaal niet bang. We waggelden rustig door de natuur; Auke en ik op de vrouwtjes-olifant en Benthe op de baby. Echt een lieverdje.

Helaas moesten we het paradijs zondag verlaten en zijn we doorgereden naar Knysna. Een leuk stadje met prachtige stranden in de buurt. We hebben oa. In de Indische oceaan gezwommen, op een meter afstand van een cheetah gestaan en kerstavond gegeten bij een leuk boerderijtje. We zijn 2 nachten in Knysna geweest, in een hostel waar de eigenaar, naar mijn mening, een beetje te veel van Kerstversiering hield. De kerstlampjes in de tuin waren zo overweldigend, dat we het bijna konden vergelijken met een discotheek.

Ik probeer echt een beetje beperkt te schrijven, want anders wordt het echt een veel te lang verhaal; dus hier weer een opsomming!

*Op Eerste Kerstdag zijn we teruggereden naar Hermanus, waar we alleen maar ontzettend vies gegeten hebben. Wel was het een bijzonder stuk om te rijden; geen hond die we tegen kwamen, alleen maar droge grond, ‘Driving home for Christmas’ uit de boxen en 36 graden op de thermometer!

*Tweede Kerstdag zijn we terug gereden naar Kaapstad met een tussenstop in Betty’s Bay. Hier leven allemaal Afrikaanse pinguins, en die moesten we natuurlijk ook zien!

* Vrijdag de 27ste zijn stond Cape Point op de planning. Gelukkig was Chapman’s Peak Drive weer open, en zijn we zo richting het zuiden gereden. Wat een spectaculair mooie route is dat zeg! Even een citaat van papa er tussendoor: ‘De mooiste weg waar ik ooit gereden heb!’

Bij Cape Point duurde het wel even voordat we binnen waren. We waren namelijk getuige van een tafereel wat alleen in Afrika mogelijk is; een hele bus vol mensen wilden allemaal apart afrekenen, en met dat Afrikaanse werktempo hier heeft dat best een tijdje geduurd. Terwijl in de rechter rij de auto’s om de beurt naar binnen gingen, waren wij nog geen meter opgeschoten. Tot grote ergernis van papa; ‘Welcome in Africa!’.

Na de must-see plekken hebben we ook wat kleine weggetjes gevolgd en zijn we veel dieren tegen gekomen. Op een gegeven moment stonden we in de file, want een groep van zo’n 10 baboons (apen) hadden de weg versperd. Ook weer heel erg grappig.

* De vrijdag hebben we afgesloten met een verrukkelijk diner bij Groot Constansia, de oudste wijnboerderij van Afrika, nadat we eerst nog even uitgewaaid waren op het strand in Muizenberg.

* Zaterdag zijn we begonnen op de Old Biscuit Mill, waar we allen heel erg lekker gegeten hebben. Ook heb ik ze hier kunnen voorstellen aan Eunice van S4S, wat zij heel erg leuk vond. Ze vertelde pap en mam dat zij mijn ‘Black Mama’ was.

* Zaterdag avond zijn we gaan eten bij ‘Moyo’ bij Spiers, Stellenbosch. Het eten viel een beetje tegen, maar de sfeer was geweldig! We werden eerst Afrikaans geschminkt en daarna waren er allemaal Afrikaanse optredens en dansers. De leukste avond van de vakantie!

* Zondag zijn we naar Stellenbosch geweest en het was bloedheet! Ik denk dat wij ongeveer de enige bezoekers ooit zijn die naar Stellenbosch zijn geweest zonder überhaupt 1 winetasting te hebben gedaan! Maar we zijn wel naar Bloubergerstrand geweest, waar het water ijskoud was, maar waar Benthe en ik als 2 bikkels toch helemaal het water in zijn geweest. En ontzettend zijn verbrand!

* Zondag avond hebben we de geweldige vakantie afgesloten met een diner in Groot Constansia, omdat het ons daar eerder zo goed was bevallen!

Maandag was het avontuur helaas al voorbij, en moest ik weer afscheid nemen. De 2 weken zijn omgevlogen en ik vond ze fantastisch! Dankjewel Papa en Mama voor alles, en dankjewel Auke en Benthe dat jullie mijn lieve zusjes zijn, en om mij te laten zien dat we na zo een lange tijd de draad qua kibbelen en ruziën makkelijk kunnen oppakken! Zelfs daarvan heb ik (soms) genoten!

Ik heb niet lang tijd gehad om stil te staan bij het afscheid, want Oud op Nieuw zat er aan te komen. Nadat ik en de meiden van ons huis lekkere hapjes hebben gemaakt, zijn we naar een ander huis gegaan om daar al wat te drinken en te eten. Nadat we eindelijk een taxi hadden gevonden, zijn we de stad in geweest om daar op een plein, met podium en DJ, af te tellen tot 2014 begon. Met vuurwerk, confetti en muziek zijn we dan ook geweldig het jaar in gegaan. Daarna zijn we, nadat we even naar een parade hebben gekeken (Met Zaate Hermeniekes!! Sjus Carnaval!) in onze favoriete kroeg beland en hebben we de nacht afgesloten op het strand. Om 7 uur lag ik in mijn bed, nagenietend van de geweldige avond. Een goed begin is het halve werk!

Xxx
Yanne

  • 03 Januari 2014 - 15:06

    Jack:

    Hei meissie, ook jij bedankt voor deze onvergetelijke reis. Als jij hier niet was gaan stage lopen waren wij hier waarschijnlijk nooit geweest. Het was super!!!! En natuurlijk speciaal om met z,'n allen dit te mogen meemaken. XXX

  • 03 Januari 2014 - 17:28

    Anne-Marie:

    Hey Yanne.
    wat bijzonder dat je je ervaringen in Zuid Afrika nu 'live" hebt mogen delen met je ouders en zusjes.
    Jullie hebben heel wat gedaan in korte tijd! Zo te lezen hebben zij er ook van genoten! Geniet jij er ook nog maar van want nog maar ongeveer een maandje en dan ben je al weer hier...
    Heel veel geluk voor 2014 en de groetjes aan de andere YPO-ers.
    Liefs Anne-Marie

  • 05 Januari 2014 - 09:28

    Benthe:

    Hey sussie,
    Het was een hele leuke vakantie en idd de golfkarretjes waren nog het beste haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanne

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in mooie landen, verre reizen en andere culturen. Nu heb ik de leeftijd bereikt waarop ik zelfstandig de wereld kan ontdekken! En dat ga ik dus zeker weten doen!

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 44711

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: