On top of the World - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yanne Gelissen - WaarBenJij.nu On top of the World - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yanne Gelissen - WaarBenJij.nu

On top of the World

Door: Yanne

Blijf op de hoogte en volg Yanne

27 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag ben ik al 1 week in Kaapstad! Time flies when you’re having fun! Ongelooflijk hoe snel ik wen aan een nieuwe stad, huis en kamer. En ongelooflijk hoe ‘close’ ik nu al ben met mensen die ik een week geleden pas 1 keertje gesproken heb! Heerlijk om de mensen van YPO hier te hebben, want zo hebben we vanaf dag 1 al heel veel leuke dingen samen kunnen doen!!

Omdat het weer hier nog verre van perfect is hebben we de eerste dag doorgebracht in V&A Waterfront. Dit is een grote toeristische attractie in de haven van Kaapstad. Hier is een groot winkelcentrum (overdekt, dus heel handig met die regen hier!), een reuzerad, amfitheater en er zijn veel restaurantjes. Hier hebben we de eerste dag ook meteen gegeten! En voor alle mensen die me op voorhand hebben gevraagd: ‘Wat ga je daar eten, in het verre Afrika?’. Nou heel simpel! Gewoon waar je zin in hebt! Italiaans, Grieks, Amerikaans, Afrikaans, Thais, Chinees, Japans, Frans, Nederlands, Duits; het is hier allemaal! Gefrituurde wormpjes ben ik helaas nog niet tegengekomen! Wel gegrilde krokodil!

Donderdag hebben we het wederom rustig aangedaan. Ik ben met Yvonne en Nils de buurt eens gaan verkennen. Ik woon in Observatory (ook wel ‘Obzzz’ genoemd) en dat is de studentenbuurt van Kaapstad. In Observatory ligt ook het ziekenhuis, en dit heeft echt een prachtige naam: ‘Groote Schuur Hospital’. Vreemd genoeg klinkt het niet erg comfortabel om daar te liggen, maar het is een TOP-ziekenhuis! Hier is namelijk de 1ste openhartoperatie van de wereld uitgevoerd en gelukt!
Ook vind je hier allemaal barretjes en restaurantjes. Deze trekken soms wel wat rare gasten aan, met wat tot gevolg heeft dat we tussen 19u en 7u niet alleen op straat mogen lopen. Veel te gevaarlijk! Aangezien ik al in mijn broek schijt bij het minste of geringste, hou ik me daar dan ook keurig aan. Ook is er in de buurt een soort van politie die je kan bellen als je je niet veilig voelt of als je alleen moet lopen. Die heb ik gisteravond gebeld, en ik werd gewoon met mijn eigen bodyguard naar huis gebracht in een politieauto met zwaailichten! Vond ik stiekem echt ‘so awesome’!!

Donderdagavond zijn we met een deel van de YPO’ers naar Frank geweest. Hij woont al een paar jaar in Kaapstad en kon ons er heel veel over vertellen. Ook is Frank (als blanke) met een zwarte vrouw getrouwd. Dat is in Nederland heel normaal, maar toch was Frank met zijn vrouw een van de eerste ‘gemengde’ koppels in Afrika. Hij vertelde dat hij met zijn (toentertijd nog) vriendin hand-in-hand over straat liep, en dat ze verschillende reacties kregen. Sommige mensen vonden het hartstikke fout wat ze deden, omdat ze heel erg met apartheid zijn opgevoed. En sommige mensen kwamen huilend naar hen toe, omdat ze het zo mooi vonden. En omdat ze hoopten dat dit veel vaker ging gebeuren. Dit heeft toch wel impact op mij gemaakt, omdat dit nog geen 15 jaar geleden was!

Zaterdag zijn Marouschka, Eefke, Anniek en ik de uitdaging aangegaan om Lion’s Head te beklimmen! Ik dacht dat het gewoon een simpel bergpaadje was naar de top, maar viel me dat even vies tegen! Op het laatst moesten we over laddertjes en rotsblokken klimmen om verder te komen. Helaas was de elasticiteit van mijn broek niet ingesteld op mijn o-zo-lenige benen, dus daar zit nu een enorme scheur in! Maar het was het allemaal waard want het was echt een superleuke dag en het uitzicht over Kaapstad was echt fenomenaal! Wel heb ik tot maandag niet kunnen lopen van de spierpijn…

Maandag dachten Anniek en ik al helemaal ‘ingeburgerd’ te zijn en gingen we met de trein naar een winkelcentrum. Dat doen we dus nooit meer! We voelden ons niet echt op ons gemak in de trein, de mannetjes konden mijn prachtige decolleté niet bepaald weerstaan, en we hebben de eindbestemming überhaupt niet kunnen vinden! Na deze afgang hebben we ons een fles wijn eigen gemaakt en hebben we er om kunnen lachen!

Omdat mijn stage pas 2 september begint hebben we nog een week om leuke dingen te doen in Kaapstad. Maar hoe stom het ook klinkt; we hebben geen flauw idee wat we moeten doen hier! Niet dat er niks te beleven is, maar het weer is nog niet echt optimaal en we weten nog niet echt de leuke niet-toeristische dingetjes. Daarom hebben we vandaag maar iets heel toeristisch gedaan; namelijk de Sightseeing bus! Bleek achteraf hartstikke leuk te zijn! En we hebben een rondleiding gehad over het oudste wijnlandgoed in Zuid-Afrika; Groot Constansia. En we hebben natuurlijk ook wat geproefd… Dat is ook de reden waarom ik vandaag zo vroeg mijn (tweepersoons!!!) bed in duik!

Xxx
Yanne

Ps. Heel erg leuk om jullie reacties te lezen! Vind het erg fijn dat er vanuit thuis zo meegeleefd wordt!
Foto’s kan ik helaas pas weer uploaden als ik ergens heb ingebroken op een snellere Wifi!

Pps. Bij het schrijven van deze blog heb ik het liedje ‘On top of the World’ van ‘The Imagine Dragons’ in mijn hoofd gehad! Voor het echte gevoel moeten jullie dat ook maar even opzetten! Haha

  • 27 Augustus 2013 - 23:37

    Ankie:

    Heeee!!

    Volgens mij krijg je de tijd goed om daar!! Leuk om die berichten te lezen!! Moest vooral erg lachen om je decolote verhaal en je bodyguard avontuur! Die zou ik in Nederland ook wel willen haha! Genief ervan en tot je volgende spannende story!

  • 28 Augustus 2013 - 10:43

    Anne-Marie (Zuyd YPO Zuid Afrika):

    Hey Yanne,
    echt superleuk om je eerste ervaringen te lezen en die toeristenbus was een heel goed idee! Op zaterdagmorgen moet je naar de farmers market gaan, schijnt ook heel leuk te zijn. En natuurlijk is het nog niet zo warm/mooi weer, het is toch winter! Ik had jullie toch gewaarschuwd dat het de eerste tijd koud kon zijn! Maar dan nog is een strandwandeling heerlijk hoor!
    Ik moest wel erg lachen om jullie verhaal met de trein! Inderdaad een heel avontuur maar dus niet meer doen...
    Veel plezier nog met jullie vrije week en geniet er nog maar van voor het 'werkende' leven begint!
    groetjes aan de andere YPO-ers
    xxx

  • 28 Augustus 2013 - 11:31

    Kirsten:

    Ik word er helemaal jaloers van als ik dat allemaal hoor :D

    Vergeet niet om binnenkort weer wat foto's te posten, ben zo nieuwsgierig, kan niet wachten tot ik ook naar Kaapstad ga.

    Groetjes aan de rest.

    xx Kirsten

  • 28 Augustus 2013 - 20:14

    Romy En Alex:

    Wauw yanne klinkt al allemaal goed! We vinden het erg leuk om je verhalen te volgen! Veel plezier en we zijn benieuwd naar de foto's! :) liefs Romy en Alex

  • 28 Augustus 2013 - 21:52

    Opa:

    Hoi Yanne
    Wij zijn over gelukkig met de berichten die je ons doet toekomen. Vanavond was je vader hier op bezoek en die heeft mij even gewezen hoe ik jou kan antwoorden.
    Het is voor ons fijn te mogen lezen dat je het zo goed kunt vinden daar in Afrika . Wanneer je die klus af hebt kun je wel zeggen dat je een schat van levenservaring hebt opgedaan en dat is het loon wat je krijgt voor toch wel een stap die je zet voor een zelfontwikkeling waar je het hele leven vruchten van zult plukken
    Wij zijn apen trots op je en wensen jou nog heel veel succes toe
    Groet en kus van Oma en Opa

  • 28 Augustus 2013 - 22:02

    Lidian:

    hoi Yanne,

    Wát een ervaringen, ontmoetingen, ontdekkingen en sportieve prestaties en dat al in je eerste week!
    Hartstikke leuk om je verhalen te lezen, om zo je avontuur te volgen.
    Geniet van je vrije week, wij kijken uit naar je nieuwe verhalen en foto's.

    groetjes
    geweun oet Zitterd,

    John, Lidian, Ruben, Virginie en Rutger

Tags: Lion's Head

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yanne

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in mooie landen, verre reizen en andere culturen. Nu heb ik de leeftijd bereikt waarop ik zelfstandig de wereld kan ontdekken! En dat ga ik dus zeker weten doen!

Actief sinds 15 Aug. 2013
Verslag gelezen: 725
Totaal aantal bezoekers 44742

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2013 - 05 Februari 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: